Co jeść, aby ćwiczyć najefektywniej?

17 kwietnia 2021

Wielu z nas zaczyna ćwiczyć ze świadomością, że same ćwiczenia zrobią większość roboty, czyli dobra sylwetka i siła. Jednakże, aby osiągnąć cel, najpierw musimy skupić się na diecie i trzymać się tego, co zostało ustalone. ,,Najpierw” nie oznacza, że trening mamy odstawić, ćwiczenia oraz dieta powinny iść w parze.

Dieta – trening

Najpierw trzeba obrać cel. Chudy – przybrać na wadze, gruby – zredukować masę. Wiele badań pokazało, że prawidłowe odżywianie jest o wiele skuteczniejsze niż wysiłek fizyczny. Zmierzam do tego, że siłownia bez diety nie ma sensu. Od razu na początku zaznaczę, że jak będziesz na etapie wybierania diety, pamiętaj, aby trzymać się z dala od jakiegoś głodzenia się czy innych złych pomysłów. Aby dieta była właściwa, posiłki muszą być dobrze skomponowane, jeść o regularnych godzinach oraz nie przejadać się.

Co jeść przed treningiem?

Aby na treningu dobrze się czuć i nie mieć żadnych rewolucji żołądkowych zaleca się jeść posiłek 2 – 3 godziny przed treningiem. Posiłek przed treningiem jest ważny, ponieważ organizm potrzebuje węglowodanów, chociażby po to, aby zaczął spalanie tkanki tłuszczowej. W innym przypadku (braku węglowodanów) organizm zacząłby czerpać energię z białek, co w konsekwencji oznaczałoby utratę tkanki mięśniowej. Chwile przed treningiem również zaleca się, aby zjeść coś ,,lekkiego”, ja zazwyczaj jem banana. Jem banana, ponieważ jest bogaty w węglowodany a, są one źródłem naszej energii.

Mówię o tych węglowodanach, białkach, tłuszczach i niektórym mało to mówi, więc przejdę do konkretów. Dania lub produkty, które powinny znaleźć się w takim posiłku:

Jeżeli wykonujemy trening

Rano

  • Owsianka z bananem z łyżeczką masła orzechowego
  • Chleb pełnoziarnisty z chudą wędliną i warzywami
  • Jogurt naturalny z granolą
  • Płatki owsiane z owocami
  • Jogurt naturalny i owoce
  • Sałatka owocowa

Po południu

  • Naleśniki z mąki pełnoziarnistej z masłem orzechowym
  • Frytki z batatów z pieczonym łososiem
  • Makaron z kurczakiem i warzywami
  • Ryba na warzywach z kaszą
  • Schabowe po meksykańsku

Wieczór

  • Kanapka z dżemem / miodem
  • Koktajl (banan, mleko, białko w proszku oraz masło orzechowe)
  • Płatki zbożowe z dodatkiem miodu, truskawek i migdałów
  • Chleb razowy z miodem
  • Mus owocowy z płatkami owsianymi
  • Garść orzechów i jogurt

Co jeść po treningu?

Gdy jesteśmy już po treningu, nasz organizm potrzebuje dobrej jakość produkty i w żadnym wypadku nie znajdują się w nich chipsy, piwo czy inne czekolady. Potrzebujemy składników, które pomogą w regeneracji organizmu. Są to produkty zawierające dużo białka oraz węglowodanów. Czyli po treningu jemy białko + węglowodany.

Wiec, odpowiadając na pytanie w temacie. Kilka przykładów dań:

  • Ryż z warzywami i dodatkiem chudego mięsa (np. kurczak albo wołowina)
  • Makaron z kurczakiem, sosem i warzywami
  • Koktajl bananowy z jogurtem naturalnym
  • Spaghetti
  • Ryba na warzywach z kaszą
  • Schabowe po meksykańsku

Kiedy po treningu zjeść?

Po treningu ciało i mięśnie dalej pracują, więc lepiej trochę odczekać, zanim się coś zje. Nie jest to dużo czasu, zalecałbym tak mniej więcej 30 – 60 minut. Ja po treningu piję zawsze szejka białkowego, ponieważ nie mam innej opcji na zjedzenie posiłku. Oprócz jedzenia musimy pamiętać o nawodnieniu.

Podobne artykuły

Jak zachować się na siłowni?

Na samą myśl o siłowni nie przychodzi do głowy nic oprócz potu, wielkich koksów i paru crossfitowców w kącie sali z dala od wszystkich.

Sterydy anaboliczne

Inaczej znane jako steroidy, powszechnie kojarzone z wielkimi facetami z siłowni, którzy wchodzą bokiem do kościoła.