Alkohol2

Czy alkohol można mieszać ze sportem?

11 kwietnia 2021

Alkohol nie wpływa korzystnie na nasz organizm. Jest to oczywiste i każdy powinien zdawać sobie z tego sprawę. Jak bardzo niszczy on nasze starania pozostawione na treningu?

Regeneracja

Bardzo ważnym tematem, który chciałem omówić na początku, jest regeneracja. Sportowcy wiedzą, że regeneracja to bardzo ważna część „zdrowego życia”. Niestety alkohol wpływa na nią negatywnie poprzez: obniżoną zdolność do resyntezy glikogenu, zmniejszoną syntezę białek, gorszą jakość snu oraz pogarsza nawodnienie. Więcej na ten temat znajdziecie na tej stronie.

Picie alkoholu po treningu wpływa bardzo źle na regeneracje, co w konsekwencji rujnuje to, nad czym się staraliśmy.

Alkohol – Sylwetka

Utrzymanie szczupłej sylwetki oraz spożywanie alkoholu nie idzie ze sobą w parze. Ten kto pił zdaje sobie sprawę z tego, że po wypiciu towarzyszy nam chęć do pochłaniania dużej ilości jedzenia. Pomimo tego alkohol nie syci, ponieważ hamuje on wykorzystywanie kwasów tłuszczowych jako źródła energii.

Pijąc musisz wiedzieć że alkohol jest bardzo kaloryczny. Na tej stronie wszystko jest dokładnie opisane: https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/odchudzanie/ile-kalorii-ma-alkohol-sprawdz-ile-kalorii-ma-piwo-kieliszek-wina-lub-aa-pBg4-Ai9t-Ahcq.html

Mimo tego, że alkohol mocno nie sprzyja odchudzaniu to nie ,,blokuje” on możliwości zrzucenia kilogramów. Jeżeli podczas dnia nie dostarczymy wystarczającej ilości kalorii, czyli mimo wypicia będziemy na deficycie energetycznym, to schudniemy. Jednakże dalej trzeba liczyć się z tym, że alkohol jest bardzo kaloryczny (w linku wyżej jest wszystko opisane). Mimo wszystko nie polecałbym takiego rozwiązania, ponieważ picie na pusty żołądek wiąże się z nieprzyjemnymi skutkami.

Trening

Odpowiedź na pytanie: ”Jak alkohol wpływa na trening?” jest prosta – źle. Ale w jaki sposób?

Nasze możliwości wydolnościowe i wysiłkowe po alkoholu są znacznie gorsze. Zaburza on termoregulacje (czyli szybciej się przegrzewamy), pogarsza pracę naszego serca oraz tak jak już wspomniałem na początku, odwadnia organizm i obniża zdolność do resyntezy glikogenu (szybciej się zmęczymy).

Spożywając alkohol musimy liczyć się z jego negatywnym wpływem na nasze wyniki w sporcie. Osłabia on nasze umiejętności, takie jak: koordynacja wzrokowo-ruchowa, równowaga oraz czas reakcji. Jesteśmy narażeni na kontuzję, która wykluczy nas z następnych treningów, a tego na pewno byśmy nie chcieli. Pijąc go po wysiłku zaburzamy odbudowę komórek, czyli regenerację, która się wydłuży, a jak już wiemy jest ona bardzo ważna.

Trening oraz lampkę wina, bądź piwo z kolegami można połączyć. Nie jest to całkowicie wykluczone. Jeżeli jednak chcemy mieć dobre wyniki, musimy ograniczyć go do bardzo małych ilości i pić okazjonalnie, a nie co trzeci dzień.

Kac

Jest to stan w którym organizm człowieka pracuje na ,,rezerwach”. Jesteśmy zamuleni, osłabieni i czujemy się nie najlepiej. Towarzyszy on nam w dniu po jego spożyciu. Jednakże od razu muszę zaznaczyć, że nie pojawia się zawsze.

Objawy – podczas kaca nasze samopoczucie fizyczne jak i psychiczne jest złe. Objawy zaczynają się pojawiać, gdy stężenie alkoholu we krwi dochodzi do zera bądź jest w jego okolicy. Trwa on kilka, a nawet do 24 godzin.

                Główne objawy:

  • Bóle głowy
  • Osłabienie koncentracji
  • Zmęczenie
  • Złe samopoczucie
  • Nadwrażliwość na różnego rodzaju bodźce (światło, dźwięk)
  • Obniżony apetyt
  • Wymioty
  • Nudności
  • Drżenie rąk

Czemu mam kaca?

Wypiłeś dużo, to masz. Podstawową i oczywistą przyczyną jest spożycie nadmiernej ilości alkoholu. Jednakże, wypicie 3 piw czy paru lampek wina nie zawsze oznacza, że będziemy mieć kaca nazajutrz. To, jak będziemy się czuć następnego dnia, zależy od wielu czynników takich jak: stan naszego zdrowia, zmęczenie czy poziom stresu.

Co konkretnie się dzieje? Po spożyciu alkoholu, etanol w naszym organizmie przy udziale enzymów wątrobowych przekształca się w aldehyd octowy, który jest związkiem o dużej toksyczności. Alkohol, który nie został od razu rozłożony w wątrobie trafia do krwiobiegu w czystej postaci. To właśnie aldehyd octowy powoduje bóle głowy i złe samopoczucie, dopóki wątroba nie usunie go w całości z organizmu, będziemy czuć się źle.

Wypiłem za dużo.

Przeglądając Internet, napotkałem mnóstwo sposobów, zarówno tych sprawdzonych, jak i takich, których lepiej nie praktykować, brzmiących ,,Czym się strułeś, tym się lecz” (jest to oczywiście mit i nie polecam takiego sposobu).

Jesteśmy odwodnieni więc picie dużej ilości wody: niegazowanej, wysokozmineralizowanej (najlepiej z cytryną, ponieważ zawarta w niej witamina C ułatwi trawienie alkoholu), jest dobrym wyborem. Spożywanie posiłków, ale nie takich jak McDonald czy KFC tylko takie, które w swoim składzie posiadają wartościowe składniki. Jeżeli w organizmie znajduje się za mało glukozy, należy ją dostarczyć. Pomogą nam w tym: pieczywo, krakersy, woda z miodem, banany czy inne owoce. Jeżeli mamy możliwość możemy też pójść spać na trochę dłużej. Może to w konsekwencji spowodować, że obudzimy się bez kaca. W związku z tym czego polecałbym nie pić to kawa. Zwiększy ona nasze odwodnienie oraz wypłucze cenne w naszym organizmie substancje.

Szybkie podsumowanie: wstajemy, pijemy dużo wody i jemy coś ‘’zdrowego’’ (coś co ma dużo glukozy np. owoce).

Podobne artykuły

Jak zachować się na siłowni?

Na samą myśl o siłowni nie przychodzi do głowy nic oprócz potu, wielkich koksów i paru crossfitowców w kącie sali z dala od wszystkich.

Sterydy anaboliczne

Inaczej znane jako steroidy, powszechnie kojarzone z wielkimi facetami z siłowni, którzy wchodzą bokiem do kościoła.